pärlann.blogg.se

Armband, örhängen och lite olika tankar.

Mitt fynd från medeltiden!

Publicerad 2016-11-18 20:52:34 i Allmänt,

Noterar att några grannar längre bort gräver upp runt huset för att fixa grunden. Tänker att man kan nog hitta gamla grejer om man letar i jordhögarna som skyfflats upp. Detta får mig osökt att tänka på när jag trodde mig ha hittat en medeltida raritet för många år sedan. 
Vi hade grävt upp en bit av tomten för underhållningsarbete. Jag pillade i jorden och hittade ett mynt. Det var smutsigt men jag kunde i alla fall utröna den typiska symbolen för Västra Aros, Ett A (eller ett M). Shit, tänkte jag, detta måste vara ett fynd från medeltiden! Västerås var nämligen en av orterna där man präglade mynt från 1200-talet och en bit framåt. Såg framför mig hur jag skulle sälja myntet på internationell auktion och tjäna massor med pengar. Men först måste myntet tvättas. Med darrande fingrar rengjorde jag myntet under kran i köket. När det var rent såg jag var det var: En busspolett från 70-talet. 1970-talet alltså, inte 1270-talet. 
 
Även om det varit ett medeltida fynd hade jag nog inte tjänat så mycket pengar. Om det inte hade varit en örtug från kung Hans tid, (kung 1497-1501). Detta mynt som präglades i Västerås kostade 33 000 kr på auktion. Skulle man ha tur att hitta ett speciellt mynt från drottning Kristinas tid så kan man få 2,3 miljoner.
 
Ja, ja, man får fortsätta drömma om myntet med stort M.
 

Kommentarer

Postat av: Tant Gredelins koffert

Publicerad 2016-11-19 21:30:46

Tråkigt att den inte var så gammal, myntet alltså

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela